kauppa(a)tikle.fi
+358 44 55 99 887

Teenkö itse vai ostanko palvelun?

    Home / Sosiaalinen media Facebook / Teenkö itse vai ostanko palvelun?

Teenkö itse vai ostanko palvelun?

0

Sosiaalisen median palveluiden tuottamisen voi tehdä itse omassa yrityksessä, palkata henkilö tekemään tai ostaa palvelu oman yrityksen ulkopuolelta. On hyvä miettiä omaa osaamista, resursseja ja taitoja sekä halukkuuttaa ottaa sosiaalinen media haltuun. Oman yrityksen tietotaito on toki yrittäjällä itsellään ja yrityksen työntekijöillä, mutta sosiaalisen median yrittäjältä voi ostaa vaikkapa sparrausapua ja ideointiapua oman yrityksen sosiaalisen median pyörittämiseen. Vaihtoehtoisesti voi hankkia myös koko sosiaalisen median pyörittämisen oman yrityksen ulkopuolelta ja ostaa vain yhtä osa-aluetta varten työn.

Sosiaalisen median alustoja

Miksi sosiaalinen media?

Oletteko miettineet, miksi haluatte olla yrityksenä  sosiaalisessa mediassa? Onko se juuri sinun yrityksellesi tärkeää vai tavoitatteko muutoin yrityksen asiakaskunnan? Olisiko mahdollista laajentaa asiakaskuntaa tai löytyisikö sosiaalisen median kautta uusia asiakkaita? Hyödyttäisikö sosiaalisen median parissa oleminen sinua tai yritystäsi?

Sosiaalisen median kaikkia alustoja ei kannata kerralla ottaa tai edes yrittää ottaa haltuun. Oman yrityksen nimellä voi rekisteröityä useampaan palveluun, jota mahdollisesti tulevaisuudessa voitaisiin käyttää osana yrityksenne palvelukanavia. Hyvä on lähteä liikkelle siltä alustalta, mikä tuntuu itselle luontevimmalta.

 

Kohderyhmä

Toisaalta on hyvä miettiä oman yrityksen kohderyhmää. Yrityksesi kohderyhmä on usein mietittynä jo yritysstrategiaa luotaessa. Sieltä on hyvä uudelleen tarkistaa tai jopa mahdollisesti päivittää kohderyhmää. Tämän avulla päästään miettimään, missä sosiaalisen median alustoilla juuri sinun yrityksesi olisi hyvä olla. Jokaisella sosiaalisen median alustalla on erilainen käyttäjäkunta, ikäjakauma ja esimerkiksi sukupuolijakauma. Facebookissa on yleensä iältään hieman vanhemmat, Instagramissa jo vähän nuoremmat ja SnapChat taas melkolailla teini-ikäisten ja tätä nuorempien käyttämä.  YouTube toimii Googlen ohella suurimpana hakukoneena, teinien keskuudessa jopa ainoana hakukoneena.

Palvelun osto ulkopuolelta

Ennen palvelun ostamista ulkopuolelta, on yrittäjän hyvä miettiä, mitä yritys tarvitsee ja millaisilla rahallisilla summilla lähdetään liikenteeseen. Olisiko tosiaan aika palkata oma työntekijä sosiaalisen median kuvien, tekstien ja tiedon päivittämiseen? Vai tehdäänkö yrityksen koko henkilöstöstä sosiaalisen median lähettiläitä? Haluaako jokainen lähteä mukaan?  Siihen tarvitaan sekä yrittäjää, mahdollisia johtajia ja esimiehiä sekä muita työntekijöitä. Myös sosiaalisen median ulkoistaminen on mahdollista. Siinäkin tapauksessa on hyvä nimetä yrityksestäsi henkilö, kenen kanssa sosiaalisen median asioista voidaan puhua ja miettiä, mitä jatkossa tehdään. Meiltä saa ilmaisen tunnin konsulttikäynnin, jonka aikana voidaan kartoittaa tilannetta. Tämän jälkeen voit miettiä tarvettasi ja lähtökohtia sosiaalisen median pariin.

 


Ota yhteyttä! Mietitään yhdessä, miten voisimme parantaa sinun, yrityksesi tai yhteisösi näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa!

http://tikle.fi/yhteystiedot/